Bestå teoriprøven første gang

• Dette indlæg vil klæde dig bedst muligt på til din teoriprøve til både kørekort til bil og motorcykel hos Støvring køreskole. Jeg vil guide til de steder du bedst muligt øver dig på teorien uden for undervisningen, via online online forløb.

Tag din forberedelse seriøst

Er du lige startet på kørekort eller overvejer at starte, så kan du tage det helt roligt. DIn kørelæres fornemmeste opgave er at gøre dig klar til teoriprøven via de forskellige teorilektioner du skal igennem. Skal du til og igang med at generhverve dit kørekort, kan du gå direkte op til ny teoriprøve, men så har du selv ansvaret for at blive klar.

Teoriprøvens forløb

En teoriprøve har ikke ændret sig ret meget siden din mor og far tog deres kørekort. Du vil få en plads i et lokale sammen med 7-10 andre elever. Når prøven starter får du vist 20 forskellige billeder, hvor en stemme vil stille et spørgsmål til hvert billede. Spørgsmål og billederne kan handle om, standsning, hastighed, overhaling, parkering osv. Teoriprøven omhandler en række emner. Det er disse emner som er vigtige at du har sat dig rigtigt godt ind i.

Teoriprøve emner

- Generelle hastigheder

- Alkohol

- Ubetinget vigepligt

- Højre vigepligt

- Tegn og dirigering

- Parkering

- Færdselstavler

- Standsning

- Bilens udstyr

- Ansvarlig for køretøjet

- Lygtetændingstid.

Emner ovenfor er alle vigtige emner, som du vil få masser af undervisning i samt du kan finde dem i din teoribog. Hvis ikke du har en teoribog kan du benytte dig af de forskellige online muligheder der findes i dag. trafiktesten.dk tilbyder både teori du kan læse men også videoer. På trafiktesten side kan du også finde en masse forskellige teoriprøver, som minder meget om den du selv skal op til hos politiet.

Huskeregler til teoriprøven

En teoriprøve kan i nogle tilfælde være lidt tricky, Du får fx fejl hvis du kun markere 1 rigtigt svar, hvis der var 2 mulige. Herunder er 4 grundregler som du bør følge til hvert spørgsmål.

- Pas altid på du ikke modsiger dine svar. Vises der et billede hvor du godt kan overhale i forhold til plads på vejen, men der er fuldt optrukne linjer. Så nytter det ikke noget at sige ja til at man bør orientere sig og samtidig holde sin plads bag den forankørende bil. At orientere sig i denne situation er ikke nødvendigt. Det antages at du altid har øjnene på vejen til alle spørgsmål. Så orientering, skal først vinges af når der rent praktisk skal udføres en handling efterfølgende.

- Bliver du i tvivl, ved et spørgsmål eller en svarmulighed. Så skal du ALTID gå med din første indskydelse. Herefter er det videre til næste spørgsmål uden at tænke mere over det foregående.

- Nogle spørgsmål kan være meget simple, faktisk kan de være så simple, at du kan blive i tvivl og vælger at lede efter et problem der ikke er der. Stop dig selv, så du ikke begår en fejl. Du er bare heldig og får et nemt point.

- Øv dig i at kigge på billedet læse svarene for sig og sæt dit kryds uden al for megen betænkningstid.

Øv teoriprøven online

Som vi allerede har været lidt inde på, er det faktisk muligt at øve teoriprøven online. Det gode ved det, er at du får svar med det samme samt hvor dine fejl opstod. Det er muligt at finde nogle sider på nettet som tilbyder 1-2 gratis teoriprøver og derefter skal du betale. På trafiktesten.dk betaler du 129 kr for at få fri adgang til alle de teoriprøver du kan drømme om. Prøverne du finder på disse sider er så tæt på dem som politiet tilbyder, som du kan komme.

Bestå din Teoriprøve

Når du har gennemført din teoriundervisning og kommet ned på tilpas mængde fejl og du ikke har mere end 1-2 af pr test, vil din kørelærer bestille en teoriprøve til dig. Teoriprøven foregår bag lukkede døre, for at undgå snyd. Når prøven er gennemført, så vil du blive bedt om at gå ud af rummet igen. 5-10 minutter efter vil den ansvarlige komme ud og overrække resultatet.

Så er der ikke meget andet at sige end held og lykke med teoriprøven.