Bestå køreprøven i 1. forsøg





TIps og tricks til at bestå køreprøven 1. gang.



Køreprøven i sig selv er faktisk enkel, dog rammes mange af nervøsitet. I sådan en situation er det vigtigt at man som elev har styr følgende 3 ting:

1. At være tilstede i nuet og slappe af.

2. Køre bil sikkert og ansvarligt.

3. Være velforberedt på de tekniske spørgsmål.


At være tilstede og slappe af lyder nemt, men det er ofte her det kan være svært selv at styre. Det du skal huske er at du sidder kun til køreprøven fordi din kørelærer føler at du er klar til det. Hvis nervøsiteten melder sig, så forestil dig at du blot skal køre en ven hjem i en by du ikke kender. Så giver det mening at personen ved siden af dig fortæller dig, hvor du skal hen.




Køre bil sikkert og ansvarligt



Mange er bange for at lave fejl og dumpe køreprøven, hvilket er helt naturligt og forståeligt. Køreprøven er sat sammen på den måde at det er er i orden at lave små fejl. Det du kan dumpe på er, hvis din kørsel er til direkte fare for andre bilister. Som du helt sikkert allerede ved, må du lave op til 5 fejl til køreprøven. For at sikre dig at du består 1. gang, så lyt til din kørelærer om hvor mange timer du bør tage før køreprøven.



Køreprøve fejl og deres betydning



Alle de fejl der vil blive gennemgået i følgende afsnit, er fejl som vi til undervisning vil gennemgå så mange gange, at du vil kunne dem i søvne.





Husk at orientere dig i spejl og over skulder samt sæt blink til HVER gang! Disse fejl kan markeres som mindre fejl.

Hvis Der kommer en kørende bagfra der skal ændre fart eller placering fordi du ikke holder tilbage vil det koste en fejl fordi du vil være til gene / ulempe for andre bilister. Hvis du slet ikke orientere dig, vil du med høj sandsynlighed dumpe din køreprøve!



Køre bil sikkert og ansvarligt



Placér dig altid i midten af kørebanen, det vil sige ikke tæt på kørebanestriber eller kantsten! Under ligeudkørsel er det vigtigt ALTID at vide hvad der er bag dig. Når du kører ligeud er det vigtigt at du ikke drejer hele kroppen for at orientere dig, men i stedet gøre brug af spejlene. På den måde sikre du dig at der ikke er noget du ikke har set bagfra. Anse det at vide hvad der er bag dig som lige så vigtigt som det foran dig



Hastighed under ligeudkørsel:



Sørg for at overholde hastighedsgrænserne. Men hvis du føler at der er behov for at køre langsomt så se om du kan holde dig til at sænke farten med max 10%. Husk på at du kan få fejl for at køre for langsomt. Men hellere at du sætter farten lidt ned end du kører for hurtigt. Men lad os slå det fast igen, sørg for at overholde hastighedsgrænsen! Den nemmeste måde at gøre dette på er at kigge på skiltene og bilens speedometer. Husk at holde øje med skiltene, specielt fra landevej til byzone. Da du med garanti vil dumpe prøven, hvis du kører 30% hurtigere end de tilladte hastighed. Dette vil også give et klip i dit kørekort i den virkelige verden .



Sammenfletning og vognbaneskift



Vis at du har styr på din orienteringer! Kommer der nogen skal du vise om du skal flette ind forrest eller lade den anden bilist komme foran. Du kan tænke på dette ved vognbaneskift. “Bilen der er fremme først, fletter først”. Det vigtige ved vognbaneskift og sammenfletning er at det sker flydende for alle bilister, Spejl spejl skulder og tilpasning til de andre biler er den rigtige måde at gøre det på. Hvis ikke du orientere dig ved vognbaneskifte, er der næsten garanti for du dumper.





Vending (typisk 3 punkts vending men også u-vending)



Sørg for at køre kontrolleret og i et stille og roligt tempo. Hvis du overholde dette og rammer kantstenen - sker der ikke så meget ved det. Hvis du derimod viser du ikke har kontrol og/eller for meget fart på og rammer en kantsten eller kører op over en kantsten, vil du få en fejl for det. En anden fejl der kan ramme dig her, er hvis du glemmer at orientere dig under en vending. Husk det foregår ofte i et dejligt roligt tempo, så du har god tid til at vise at du orientere dig godt.



Kørsel forbi holdende køretøjer og gående



Til køreprøven og indtil du får noget erfaring, vil jeg anbefale at du holder tilbage hvis du er i tvivl. Vis at du forstår hvor vigtigt sikkerheden på vejen er. Husk på at fodgængere kan skifte mening og træde frem bag biler. Det samme gør sig gældende ved fodgængerfelt, er der en fodgænger på vej ud eller tæt på feltet så hold tilbage. Holder du ikke tilbage for fodgængere i et reguleret fodgængerfelt vil det blive svært at bestå køreprøven. Det er altså her du skal vise at du ved hvor vigtigt sikkerheden er.



Møde med modkørende



Hvis din bane er blokeret og der kommer modkørende, så skal du ALTID holde tilbage. Du kan altid tænke på det på følgende måde: Din kørebane er dit problem! Så sørg altid for at vise at du har styr på hvornår du skal holde tilbage. Hvis du kører udenom en blokade på din side af vejen og modkørende er tvunget til at bremse for at lade dig komme forbi vil det resultere i en fejl til køreprøven. Kører du på en mindre vej uden blokade hvor der kommer modkørende, så sørg for at tilpasse dig farten. Små veje = roligt tempo, da du aldrig ved hvad der venter dig omkring næste hjørne.



Kørsel foran eller efter andre



Det er meget enkelt at gå fejlfri igennem denne del af køreprøven. Vis at du kan finde ud af at holde minimum 2 sekunders afstand. Hav i mente at jo større bilen foran dig er jo hårdere vil den slå i et potentielt sammenstød. Hold derfor ALTID mindst 2 sekunders afstand til lastbil eller andet stort køretøj. Hvis ikke denne 2 sekunders regel bliver overholdt vil fejlene komme hurtigt. Man kan næsten sige 1 fejl pr. sekund. Men igen, det jo heldigvis ikke svært at holde afstand.



Overhaling



Sørg for at være helt sikker på vejbane striber, er de fuldt optrukne, så bliver du i din bane! Er der noget på vejen som blokere for din bane så sørg for at der er nok plads til en overhaling. Du skal ikke tage nogle forhastede beslutninger i forhold til overhaling. Når du kan ser at pladsen er god og vejbane striberne tillader overhaling, så HUSK din spejl spejl skulder orientering, ellers koster det en stor fejl.



Kørsel i trafiksaneret område



Et trafiksaneret område er et område hvor der er begrænsning for eksempelvis biltrafik. I sådanne områder er det vigtigt du holder øje med skilte som indikere fartdæmpning. De er store og blå og ret så nemme at få øje på. Ved vejbump eller lignende så sørg for at den motorsagkyndige føler at turen er behagelig. Så du skal derfor sørge for at sætte farten ned så hele køreturen føles behagelig.



Kryds og lyskryds



Er du på vej hen imod et lyskryds og vil foretage et venstresving, så sørg altid for at orientere dig om du enten vil få fri bane eller en grøn pil. Kommer du hen imod krydset og vil lige ud skal du sørge for at holde øje med om lyset fortsætter med at være grønt. En nem måde at se det snart bliver gult, er ved at kigge på om der er rød mand stå for fodgængerne. Er der det, er det et signal om der snart bliver gult. Hvis den sagkyndige at du bremser i god tid. Hvis du kan nå at tænke om du kan nå over, kan du også nå at stoppe bilen. At stoppe vil give dig det bedste resultat. Lige så vigtigt det er at vise du kan bremse ned i god tid, er det at vise du kan komme ud af starthullerne igen, når det bliver grønt. Når du skal afsted ved grønt lys er det også vigtigt du orientere dig, da et kryds altid kan anses som farligt, da andre bilister ikke kører lige så pænt som dig.

Skal du svinge til højre i lyskrydset er orienteringen meget vigtig! Her ser jeg hellere du kører lige så stille frem og orientere dig for at sikre dig at der ikke kommer hverken fodgængere eller cykelister. Når du er sikker på dette, så kan du sætte igang og foretage dit højresving. Sørg for ikke at dreje for skarpt så du snitter kantstenen.

Sidst men ikke mindst, er det vigtigt du husker at bruge dine blinklys. Det koster en stor fejl ikke at bruge dette, da det i sidste ende, er den måde alle andre bilister kan se hvor du er på vej hen.



Kørsel i rundkørsel



Hvis du er på vej imod en rundkørsel og der er masser af trafik, eller nok til du ikke kan komme ud, er det vigtigt du viser at du kan finde ud af at placere dig bagved hajtænderne. Når det bliver din tur skal du sørge for at orientere dig inden du kører ud. Placér dig altid til højre i rundkørslen når det er muligt. Blinklyset skal bruges lige efter den udkørslen der ligger før den udkørsel du selv skal ud af. Inden du svinger ud af en rundkørsel er det ekstremt vigtigt at du orientere dig til højre for at sikre dig at der ingen fodgængere eller cyklister kommer. Orientering, rigtig brug af blinkeren og korrekt placering er de vigtige elementer i rundkørslen.



Kørsel på motorvej



Ved kørsel på motorvej er det overordnet vigtigt at du kommer afsted og får sat farten op til den tilladte fart relativt hurtigt. Husk du kan få fejl for at køre for langsomt. Når du er på vej med god fart ned af motorvejsrampen, skal du sørge for at orientere dig RIGTIGT godt inden du fletter ind på motorvej! Hvis ikke de andre bilister giver plads til dig må du sænke farten og trække ud når der er plads. Når du er kommet ud på motorvejen og du kører den tilladte hastighed er det meget vigtigt at du holder til højre. Den venstre bane er til overhaling, selvom det ikke er alle man skulle tro vidste det. Når du nu kommer kørende med 110 km/t og den forankørende kører langsommere skal du selvfølgelig overhale ham. Det er vigtigt du viser den sagkyndige at du føler dig tilpas på vejene.



Standsning og parkering



Er du på vej til at standse ved en kantsten, så skal du ALTID blinke, orientere dig og derefter placere dig. Hvis du skal parallelparkere eller rundt om hjørner, så sørg for at vise folk omkring dig hvad du vil. Blink, sæt bilen i bakgear og brug spejlene til at orientere dig. Husk at bruge bilen til at vise andre, hvad du i sinde at gøre. Ved disse øvelser, så sørg for ikke at blive nervøs, når først du har blinket og sat bilen i bakgear, så tag en dyb indånding og begynd derefter at bakke. Laver du en fejl i første forsøg får du lov at prøve igen. Fejler du også 2. gang vil det blive noteret som en fejl. Kører du fantastisk resten af tiden, vil du stadig godt kunne bestå.



Nyd turen



En køreprøve er ikke til at få at gøre det svært for dig at få dit kørekort, men den er lavet for at sikre at du er klar til at komme ud og køre alene. Når du sidder til køreprøven, så er det fordi din kørelærer synes du er klar - Husk det! De sagkyndige som Støvring Køreskole arbejder sammen med, er altid nogle glade og venlige mennesker! De er blot med på turen for at sikre sig at du er en ikke bilist.


Husk du her på siden kan læse meget mere om kørekort til bil og motorcykel.